Vedtægter for Hals Venstre Vælgerforening

Foreningen har hjemsted i Aalborg Kommune.

§ 1.  Formål

Venstres mål er et liberalt samfund, der bygger på frihed, frisind og fællesskab:

-          Retten til at leve et liv i frihed med respekt for andre menneskers ret til samme frihed

-          Retten til at tage ansvar for sit eget liv og medansvar for andre mennesker og fællesskabet

-          Respekt for det enkelte menneskes egenart og integritet

-          Retten til privat ejendom

§ 2.  Medlemskab

Som medlem kan optages enhver, der vil støtte Venstres formål og politik.

Medlemskabet er knyttet til en vælgerforening.

Vælgerforeningens bestyrelse kan afvise anmodning om medlemskab.

Ingen kan være medlem af mere end én vælgerforening.

Stk. 2

Et medlemskab gælder efter vælgerforeningens bestemmelser enten for et kalenderår eller for 12 måneder, regnet fra tidspunktet for kontingentbetaling.

Stk. 3

Medlemsrettigheder - herunder stemmeret og valgbarhed på generalforsamling og opstillingsmøde - forudsætter betaling af medlemskontingent for et regnskabsår eller for en påbegyndt 12 måneders periode, og de kan ikke udøves før ugedagen efter kontingentbetaling.

Stk. 4

Medlemskontingent, der opkræves under ét, består af kontingent til vælgerforening, kommuneforening, kredsbestyrelse, regionsbestyrelse og landsorganisation.

Stk. 5

Et medlem, der flytter, kan optages i en anden vælger­forening uden på ny at skulle betale kontingent.

Stk. 6

Medlemmer af VU, der ikke er fyldt 30 år, kan opnå stemmeret og valgbarhed i vælgerforeningen med deres VU-medlemskab ugedagen efter, at de har tilmeldt sig en vælgerforening eller ved en tilmelding fra VU’s sekretariat til Venstres sekretariat.

§ 3.  Opgaver og ansvar

Vælgerforeningens opgaver og ansvar:

-          Medlemshvervning

-          Medlemspleje og gentegning

-          Medlemsaktiviteter og tilbud til vælgere

-          Deltagelse i nærdemokratiet

-          Sikre V-aktivitet i nærområderne

-          Kommunalvalg - med evt. opstilling af kandidater, jf. § 17 i Venstres vedtægter

-          Kontakt til folkevalgte i vælgerforeningen

-          Foreningsadministration omfattende kontingentopkrævning og medlemsregistrering, se dog § 12, stk. 2 i Venstres vedtægter

-          Indberetning af medlemstal til kommuneforeningen

-          Valg til kredsbestyrelsen

-          Deltagelse i øvrige valg og folkeafstemninger

§ 4.  Generalforsamling og dagsorden

Der holdes hvert år inden 1. marts en generalfor­samling, hvor mindst følgende punkter skal be­handles:

1.        Valg af stemmetællere.

2.        Valg af dirigent.

3.        Formandsberetning og drøftelse af foreningens for­hold.

4.        Regnskab of budget.

5.        Indkomne forslag.

6.        Fastsættelse af kontingent til foreningen fot det kommende år.

7.        Valg af formand (vælges for 1 år.)

8.        Valg af 4 bestyrelsesmedlemmer (vælges for 2 år) og 2 suppleanter (vælges for1 år).

9.        Valg af delegerede til landsmødet.

10.        Valg af repræsentanter til Kredsbestyrelsen i Aalborg Kreds Nord.

11.        Valg af to revisorer og 2 suppleanter.

12.        Eventuelt

Ad. pkt. 9 se § 33, stk. 1 og 3 i Venstres vedtægter.

Ad. pkt. 10. Der vælges 1 repræsentant + 1 repræsentant for hver påbegyndt 50 medlemmer.

Stk. 2

Generalforsamlingen skal indkaldes med mindst 14 dages varsel.

Stk. 3

Stemmeret og valgbarhed ved generalforsamlinger har alle medlemmer, der har betalt kontingent senest 7 dage før generalforsamlingen.

Stk. 4

Forslag til behandling på generalforsamlingen kan indsendes af medlemmer til foreningens formand inden 1. januar.

Forslag skal opføres som selvstændigt dagsordenspunkt.

Bestyrelsen fastlægger retningslinjer for behandling af forslag.

Forslag og retningslinjer for behandling af forslag skal være tilgængelige for medlemmerne.

Stk. 5

Kontingentet til kredsbestyrelsen skal som minimum fastsættes til 3/4 af det kontingent, der skal indbetales til landsorganisationen. Kontingentet fordeles forholds­mæssigt mellem kredsbestyrelser jf. § 21, stk. 2 i Venstres vedtægter.

Stk. 6

Der gennemføres normalt en politisk debat i tilknytning til generalforsamlingen.

§ 5.  Opstillingsmøde

Stemmeret og valgbarhed ved opstillingsmøder i vælgerforeningen har alle medlemmer, der

-          Har be­talt kontingent til vælgerforeningen senest 7 dage før opstillingsmødet

-          Har bopæl i kommunen

Stk. 2

Opstillingsmøder skal indkaldes med mindst 14 dages varsel.

§ 6.  Bestyrelse, udvalg og arbejdsgrupper

Foreningen ledes af en bestyrelse, der består af en formand og 8 medlemmer. Suppleanter deltager i bestyrelsesmøder uden stemmeret.

Stk. 2

Foreningens generalforsamling træffer beslutning om bestyrelsens størrelse, se dog stk. 1.

Stk. 3

Bestyrelsen vælger af sin midte en næstformand.

Bestyrelsen vælger kas­serer og sekretær, der kan vælges i eller uden for dens midte.

Stk. 4

Bestyrelsen supplerer sig om muligt med to repræsen­tanter for Venstres Ungdom.

Stk. 5

Bestyrelsen konstituerer sig senest tre uger efter generalforsamlingen.

Stk. 6

Bestyrelsen fastsætter de nærmere retningslinjer for sit arbejde i en forretningsorden.

Stk. 7

Bestyrelsen tager initiativ til nedsættelse af udvalg og arbejdsgrupper.

Stk. 8

Bestyrelsen kan træffe beslutning om æresmedlem­skab.

§ 7.  Økonomi

Midler til dækning af vælgerforeningens virksomhed er primært kontingentindtægter.

Stk. 2

Inden 1. februar skal bestyrelsen indberette medlems­tal i det forudgående kalenderår til kommune­foreningens formand. Indberetningen lægges til grund for kommuneforeningens opkrævning af kontingent hos vælgerforeningen.

Stk. 3

Inden 15. februar skal bestyrelsen indbetale kontingent til kommuneforeningen for kommuneforening, kredsbestyrelse, regionsbestyrelse og landsorganisation.

Stk. 4

Bestemmelserne i stk. 2 og 3 bortfalder, hvis kommune­­foreningen varetager de administrative opgaver, der knytter sig til medlemskontingent og medlemsregistrering.

§ 8.  Fællesbestemmelser

Foreningen er endvidere forpligtet af fælles­bestemmelser i Venstres vedtægter, §§ 42-50, samt §§ 51 og 52.

I øvrigt er Venstres vedtægter til enhver tid gældende.

Ovennævnte lokalvedtægter for Hals Venstre Vælgerforening er senest revideret og godkendt på generalforsamlingen d. 28, februar 2013.

Forretningsorden for bestyrelsen i Hals Venstre Vælgerforening

1.

Bestyrelsen består af:

1 formand valgt på generalforsamlingen,

8 bestyrelsesmedlemmer valgt på generalforsamlingen,

2 Suppleanter valgt på generalforsamlingen - som inviteres og deltager i bestyrelsens møder uden stemmeret. Såfremt et medlem af bestyrelsen udtræder – indtræder suppleanten på første møde herefter i bestyrelsen.

Bestyrelsen supplerer sig om muligt med to repræsentanter for Venstres Ungdom.

2.

Bestyrelsen konstituerer sig senest 3 uger efter generalforsamlingen med valg af næstformand, kasserer og sekretær. Næstformand vælges af bestyrelsens midte. Kasserer og sekretær kan vælges i eller udenfor bestyrelsens midte.

3.

Bestyrelsen kan tage initiativ til V-lokalgrupper, V-projektgrupper samt udvalg.

4.

Formanden er ansvarlig for kontakten til pressen, og bestyrelsen er ansvarlig for kontakten til Venstres kommunale folkevalgte.

5.

Foreningens kasserer har Alene-fuldmagt til at disponere over foreningens bankkonti via netbank. Eventuelle kontantbeholdninger skal hurtigst muligt indsættes på foreningens bankkonti. Kassereren kan alene disponere økonomiske midler til formål, som er godkendt af generalforsamlingen, bestyrelsen eller formanden.

6.

Bestyrelsen holder møde så ofte som formanden eller bestyrelsen finder det fornødent. Dog mindst 6 gange om året. På første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen udarbejdes der en mødekalender for bestyrelsesåret. Bestyrelseskalenderen kan ændres og tilføjes møder og arrangementer i.f.m. hvert bestyrelsesmøde.

7.

Ekstraordinært møde kan holdes, når formanden finder det fornødent, eller når mindst 1/3 af bestyrelsen udtrykker ønske herom.

8.

Formanden udarbejder dagsordenen, og drager omsorg for, at alt relevant bilagsmateriale forefindes. Det skal af dagsordenen fremgå, hvilke spørgsmål bestyrelsen skal tage stilling til.

9.

Hvert bestyrelsesmøde indledes med godkendelse af dagsorden. Desuden skal dagsordenen indeholde et meddelelsespunkt samt eventuelt. Referat, mindst indeholdende bestyrelsens beslutninger, udsendes til bestyrelsesmedlemmerne senest 8 dage efter afholdt møde. Udsendelse foregår så vidt muligt på mail. På første bestyrelsesmøde efter 1. april og 1. oktober fremlægger kassereren en oversigt over den aktuelle økonomiske og medlemsmæssige situation.

10.

Dagsorden og eventuelt bilagsmateriale skal være bestyrelsens medlemmer i hænde senest en uge før mødets afholdelse.

11.

Et bestyrelsesmedlem kan altid begære en sag sat på dagsordenen. Ønsker et bestyrel­sesmedlem en sag på dagsordenen, skal henvendelse herom rettes til formanden senest 10 dage før mødets afholdelse.

12.

Presserende sager kan altid optages på dagsordenen, umiddelbart før mødet påbegyndes.

13.

Formanden og i dennes fravær næstformanden leder møderne.

14.

Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af de stemmeberettigede er til stede.

15.

For at være vedtaget skal et forslag have halvdelen af de afgivne stemmer. Ved stemmelighed bortfalder forslaget. I tilfælde af stemmelighed ved personvalg foretages lodtrækning.

16.

Skriftlig afstemning skal foretages, når blot ét medlem fremsætter ønske herom.

17.

Bestyrelsesmedlemmer er inhabile ved behandling af sager, der har direkte tilknytning til egne eller nære familiemedlemmers forhold.

18.

Vigtige beslutninger må ikke træffes, uden at samtlige stemmeberettigede bestyrelsesmedlemmer har haft adgang til at deltage i sagens behandling, evt. via skriftlig eller telefonisk sagsbehandling.

19.

Bestyrelsen udøver sin virksomhed i møder. Formanden er dog bemyndiget til at ekspedere uopsættelige sager, som derefter forelægges på førstkommende møde.

20.

Bestyrelsen kan indkalde andre personer til at deltage i behandlingen af et eller flere punkter på dagsordenen. Disse personer har ikke stemmeret på mødet.

21.

Sekretæren udarbejder et beslutningsreferat. Dog kan der ved begyndelsen af mødet træffes beslutning om en anden referatform for enkelte af dagsordenens punkter.

22.

Enhver af bestyrelsens medlemmer er berettiget til at få afvigende meninger indført i referatet.

23.

Nærværende forretningsorden kan til enhver tid ændres ved absolut flertal blandt bestyrelsens stemmeberettigede medlemmer.

Således vedtaget på bestyrelsesmødet den 8. december 2015